|
||||||||
|
Elijah Johnston is een 24-jarige Amerikaanse multi-instrumentalist en singer-songwriter uit Athens, Georgia die blijkbaar over een zeer grote dosis creativiteit beschikt want we hebben net de zesde plaat uit zijn carrière in onze bus gekregen voor het schrijven van een recensie. Het album “Hometown Vampire” bevat elf zelfgeschreven popnummers waarvan er twee samen gecomponeerd werden met Drew Beskin die in de opnamestudio ook op basgitaar meespeelt in de begeleiding bij de songs. In de vakpers wordt de muziek van Elijah Johnston wel eens vergeleken met o.a. Spoon en Beck maar wij vinden dat zijn werk ten opzichte van deze beiden toch wat meer aanleunt bij commerciële pop die mikt op een plaatsje in de hitlijsten. Of dat ook zal gaan gebeuren voor deze jonge muzikale duivel-doe-al zal de toekomst moeten uitwijzen, maar we denken wel dat er op deze plaat enkele leuke nummers staan die voor een hitnotering in aanmerking zouden kunnen komen. Daarbij zien wij voornamelijk potentieel voor de twee nummers die we aan dit verhaal op video hebben toegevoegd: het stuwend rockende “Downtown Living” en het catchy melodietje bij het als single uitgebrachte nummer “Fifth Beatle” waarin we zelfs enkele elementen uit de sound van de ‘Fab Four’ uit Liverpool menen te herkennen. De albumopener “Second Chances” begint dan weer met een ‘Beach Boys’-geïnspireerde intro en gaat daarna verder op een ‘Belle & Sebastian’-achtige melodie. De producer van “Hometown Vampire” is Tommy Trautwein uit Athens, Georgia die ook als multi-instrumentalist bijdraagt aan de nummers op basgitaar, elektrische en akoestische gitaar, drums, trompet en bongos terwijl Elijah Johnston zelf ook op de gitaren meespeelt en daar nog piano, synthesizer en ‘Farfisa’-orgel aan toevoegt. De vrolijke albumtiteltrack is een vlot in het gehoor liggend deuntje maar andere nummers zoals “Syrup”, “I Remember Everything” en “Folly Beach” klinken volgens ons wat minder overtuigend. Dat geldt echter niet voor het zachtjes walsende nummer “Social Smoker” dat op een aanstekelijke Hawaïaanse melodie wordt gebracht en ook de intimistische pianoballad “8AM” beklijft van begin tot einde. Het op een ‘Joy Division’-stijl geënte synthesizermelodie gepresenteerde slotlied “Nobody Ever Feels This Way” met een heerlijke saxofoonsolo van Miller May vormt een waardig einde aan dit toch wel weer knappe zesde album ”Hometown Vampire” van deze nog zeer jonge Elijah Johnston. (valsam)
|